Algemene Reisvoorwaarden
TAU – franciscaanse spiritualiteit vandaag valt juridisch onder Minderbroeders vzw (BE0413.232.767), Minderbroederstraat 19, 3500 Hasselt. TAU heeft een kantoor in Antwerpen (Italiëlei 98A, 2000 Antwerpen) en organiseert groepsreizen en tochten in het kader van de wet van 21/11/2017 betreffende de verkoop van pakketreizen, gekoppelde reisarrangementen en reisdiensten. Als je je inschrijft voor een TAU-reis dan ga je akkoord met onderstaande reisvoorwaarden.
Inschrijving
Voorschot
Betaling
Annuleren
Wanneer jij de reis annuleert, gelden volgende regels:
Wanneer TAU de reis annuleert gelden volgende voorwaarden:
Onvoorziene wijzigingen
Algemeen:
Voor de aanvang van de reis:
Tijdens de reis:
Verzekeringen
Prijzen
Nodige reisdocumenten
Non-conformiteit en klachtenbehandeling
Overige info
Privacy
Inschrijving
- Inschrijven gebeurt via de inschrijvingsprocedure van de reis via www.franciscaansleven.be.
- Je ontvangt een bevestiging via mail. Gebruik bij je inschrijving steeds je officiële naam en voornaam (zoals op de identiteitskaart). Als je een foute naam opgeeft, worden eventuele kosten aan het corrigeren verbonden aan jou doorgerekend.
- In het kader van de organisatie van de reis zal een medische fiche gevraagd worden die we met de nodige discretie zullen behandelen en na de betreffende reis ook zullen vernietigen. Eventueel kan ook een medisch attest worden vereist, als dit bij de reisbeschrijving vermeld staat. TAU draagt geen enkele verantwoordelijkheid inzake medische handelingen.
Voorschot
- Het voorschot wordt uitdrukkelijk vermeld op de reisfiche of reiswebpage en is te betalen binnen de acht dagen na ontvangst van de reisbevestiging via mail.
- Je inschrijving is pas definitief na ontvangst van het gevraagde voorschot. De betaling geldt als bevestiging van het reiscontract.
- Indien je nalaat, ook na aanmaning, om het voorschot te betalen binnen de acht dagen heeft TAU het recht om de overeenkomst te beëindigen.
Betaling
- Het volledige saldo betaal je ten laatste zes weken voor vertrek of op de doorgegeven laatste betalingsdatum. De betalingsdatum staat vermeld op de saldoafrekening die je bij reisbevestiging ontvangt.
- Bij inschrijving minder dan zes weken voor vertrek, betaal je onmiddellijk de volledige reissom.
- Bij moeilijkheden met betalingen neem je contact op via email [email protected] en bekijken we samen wat mogelijk is.
- Na volledige betaling en ten laatste zeven dagen voor afreisdatum, ontvang je alle nuttige reisinformatie, zoals:
- richtlijnen inzake vervoersregeling
- info over het verblijf (logies), de maaltijden, het reisprogramma
- naam en contactgegevens van de reisbegeleider
Annuleren
Wanneer jij de reis annuleert, gelden volgende regels:
- Je kan de overeenkomst, in overleg met de eindverantwoordelijke van de reis, overdragen aan een andere persoon die voldoet aan de geldende voorwaarden, mits betaling van alle onderstaande annulatiekosten die hieraan verbonden zijn.
- Indien je je inschrijving annuleert, laat je dit onmiddellijk weten aan de eindverantwoordelijke van de reis.
- Je kan de reisovereenkomst opzeggen mits geldige reden vóór het begin van de reis mits betaling van een passende en gerechtvaardigde opzegvergoeding. Onder geldige annuleringsredenen vallen volgende zaken:
- overlijden of ernstige ziekte van jezelf of een naast familielid
- medisch noodzakelijke ingreep die jij, jouw partner of kind moet ondergaan
- complicaties bij een zwangerschap
- tweede zit bij studenten
- echtscheiding
- ernstige schade aan jouw huis of bedrijf
- onvrijwillige werkloosheid na een vast dienstverband
- aangaan van een nieuw dienstverband na werkloosheid
- Wanneer een medisch attest is vereist en dit door de deelnemer niet tijdig (2 maanden voor vertrek) wordt aangeleverd, dan wordt de reis door TAU automatisch geannuleerd en passen we onderstaande regeling toe omtrent 'annulering om geldige reden'.
- Geldig annuleren geldt enkel als de reden door de eindverantwoordelijke van de reis aanvaard wordt en de nodige attesten zijn voorgelegd.
- Afhankelijk van de termijn waarin je de reis annuleert worden onderstaande annuleringskosten doorgerekend:
- bij annulering om een geldige reden meer dan 60 dagen voor afreis wordt de terugbetaling van de reeds betaalde bedragen voorzien, mits afhouding van een administratiekost van 150 euro per dossier en eventuele reeds door externen doorgerekende (annulerings)kosten aan TAU (bijvoorbeeld het trein- of vliegtuigticket) en het evenredig aandeel van de reiziger in de kosten die voor de gehele groep worden gemaakt tijdens de reis (bepaald met het percentage tov het aantal deelnemers in het geval er zich geen vervanger aandient)
- bij annulering om een geldige reden binnen een periode van 60 dagen tot 30 dagen voor afreis wordt er bovenop de 150 euro administratiekost ook alle andere reeds gemaakte kosten doorgerekend. Wat betreft de annulatie van het eventuele vliegtuigticket of treinticket wordt het bedrag bepaald conform onze contractuele verplichtingen bij de vliegtuig- of treinmaatschappij zoals deze gelden op de derde dag na het ontvangen van jouw annulatie. Daarnaast wordt een evenredig aandeel van de reiziger in de kosten aangerekend die voor de gehele groep worden gemaakt tijdens de reis (bepaald met het percentage tov het aantal deelnemers in het geval er zich geen vervanger aandient)
- Bij annulering om een geldige reden binnen een periode van 30 dagen voor afreis wordt er bovenop de 150 euro administratiekost en alle andere reeds gemaakte kosten, de kostprijs van het vliegtuig- of treinticket volledig doorgerekend en ook het evenredig aandeel van de reiziger in de kosten die voor de gehele groep worden gemaakt tijdens de reis (bepaald met het percentage tov het aantal deelnemers in het geval er zich geen vervanger aandient)
- In de prijs van de reis is geen annuleringsverzekering inbegrepen. Een annulatieverzekering van de reis wordt door TAU niet aangeboden.
- Bij annulatie zonder geldige redenen kan je geen enkele aanspraak maken op terugbetaling van het voorschot of de reeds betaalde saldi. Vanaf 60 dagen voor afreis wordt de volledige prijs van de reis aangerekend.
Wanneer TAU de reis annuleert gelden volgende voorwaarden:
- Indien er onvoldoende reizigers zijn ingeschreven voor een reis, kan TAU de reis annuleren. De deelnemers zullen daarvan zo snel mogelijk op de hoogte gebracht worden, uiterlijk 20 dagen voor afreis.
- Indien de overeenkomst niet kan uitgevoerd worden door onvermijdbare en buitengewone omstandigheden, brengt TAU jou hiervan zo snel mogelijk op de hoogte.
- In beide gevallen wordt het reeds betaalde bedrag volledig terugbetaald en is TAU geen bijkomende schadevergoedingen verschuldigd.
Onvoorziene wijzigingen
Algemeen:
- Alle vermelde programma’s zijn onder voorbehoud van lichte wijzigingen.
- De beschrijving van de hotels of andere overnachtingsplaatsen zijn op basis van gekende info bij het uitschrijven van de reis. Dat kan mogelijk licht afwijken.
Voor de aanvang van de reis:
- Indien één van de voornaamste kenmerken van de reis niet kan worden uitgevoerd, zal TAU je hiervan zo snel mogelijk op de hoogte brengen en je eventuele programma- en/of prijswijzigingen voorstellen.
- In dit geval heb je de keuze om het contract binnen een redelijke termijn (uiterlijk één week nadat TAU contact met je opnam) zonder kosten te verbreken of de door TAU voorgestelde wijzigingen stilzwijgend te aanvaarden.
- Als de kwaliteit van de reis door de aanpassingen vermindert, heb je recht op een passende schadevergoeding. Wanneer jij de reis opzegt, worden alleen reeds betaalde bedragen terugbetaald en kan geen schadevergoeding worden geëist. TAU zal al het mogelijke doen om in elke situatie de reis zo goed mogelijk te laten verlopen.
Tijdens de reis:
- Indien tijdens de reis blijkt dat een belangrijk deel van de diensten waarop het contract betrekking heeft, niet zal kunnen worden uitgevoerd, neemt TAU alle nodige maatregelen om je passende en kosteloze alternatieven aan te bieden met het oog op voortzetting van de reis.
Verzekeringen
- TAU heeft conform de wetgeving pakketreizen drie extra verzekeringen afgesloten bij MS Amlin Insurance SE. TAU werkt hiervoor samen met VVR en VVRO (erkenningsnummer 9797): een verzekering insolventie (polisnummer LXX048660) en een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid reisorganisator (polisnummer LXX048659), verzekering aansprakelijkheid reisorganisatie uitbating (polisnummer LXX048659).
- TAU voorziet geen annuleringsverzekering op de reizen.
- Er is geen bagageverzekering afgesloten door TAU. TAU is in geen geval verantwoordelijk voor verlies van of schade aan je bagage.
- Het is ten strengste verboden voorwerpen die bij de douane moeten worden aangegeven, over de grenzen te smokkelen. In geval van overtreding wijst TAU elke verantwoordelijkheid af.
- Voor meer informatie over de voorwaarden en procedures rond deze verschillende verzekeringen kan je terecht bij de stafmedewerkers van TAU. De volledige reispolis kan worden ingekeken op verzoek.
Prijzen
- In de aangekondigde en vermelde prijs wordt op de specifieke reispagina van www.franciscaansleven.be duidelijk aangegeven wat wél en niet in de prijs is inbegrepen.
- Niet-deelname aan een of andere activiteit of geen gebruik maken van het aangeboden vervoer, geeft geen recht op terugbetaling.
- De reissom kan tot uiterlijk 20 dagen voor vertrek worden herzien als gevolg van verhoging van wisselkoersen, brandstofkosten en belastingen.
- Bij een eventuele prijsverhoging van meer dan 8% heb je het recht om het reiscontract te verbreken zonder opzeggingsvergoeding.
Nodige reisdocumenten
- een geldige identiteitskaart (let op geldigheidsdatum) of reispas voor bestemmingen waar dat nodig is (zie info per reis)
- voor buitenland: de Europese ziekteverzekeringskaart (aan te vragen bij je mutualiteit en jaarlijks te vernieuwen)
- voor buitenlandse reizen vragen we standaard een kopie van de voor- en achterkant van je identiteitskaart
- aanbeveling: indien je belangrijke medicatie neemt, gelieve de bijsluiters mee te nemen in je handbagage.
Non-conformiteit en klachtenbehandeling
- Bij een niet correcte uitvoering van de reis breng je de reisleider of de organisatie hiervan zo snel mogelijk op de hoogte. Als deze klacht gegrond is probeert TAU dit binnen redelijke termijn te verhelpen of minstens evenwaardige alternatieven aan te bieden, tenzij dit onmogelijk is of onevenredige kosten met zich brengt.
- Indien een klacht ter plaatse niet werd opgelost of indien je onmogelijk de klacht tijdens de reis kon formuleren, dan vragen we deze klacht schriftelijk en aangetekend binnen de acht dagen na verloop van de reis te richten tot: TAU, Italiëlei 98A, 2000 Antwerpen
Overige info
- Bij inschrijving maak je soms een keuze uit verschillende types kamers. Hou er rekening mee dat eenpersoonskamers slechts beperkt beschikbaar zijn en dat hiervoor ook bijna altijd een toeslag wordt aangerekend. Een kamergenoot zoeken is dus een aanrader.
- Al onze reizen worden mede voorbereid en begeleid door ervaren TAU-begeleiders. De enthousiaste inzet van deze begeleiders is vaak op vrijwillige basis.
Privacy
- Jouw persoonsgegevens worden verwerkt door TAU, Italiëlei 98A, 2000 Antwerpen omwille van de organisatie van de reis waarvoor jij inschreef.
- Daarnaast kunnen wij ook jouw contactgegevens gebruiken om jou verder op de hoogte te houden van andere TAU-activiteiten.
- Indien je niet wil dat wij jouw gegevens hiervoor gebruiken, volstaat het ons dat mee te delen op [email protected]. Via dit adres kan je ook altijd vragen welke gegevens wij over jou verwerken. Deze gegevens kunnen altijd aangepast, verbeterd worden, maar op jouw vraag kunnen ze ook gewist of aan jou overgedragen worden.
- Foto’s genomen tijdens de reis kunnen door TAU worden gebruikt op haar website en op sociale media. Mocht je hiermee niet kunnen instemmen, laat ons dit dan expliciet weten.