Geïnspireerd samen op weg naar de derde dertigersdag!
Ter voorbereiding van de derde dertigersdag op zaterdag 29 april 2023, kruipen we nog eens in de pen! Laat je inspireren en uitdagen door onderstaande vragen om een brief te schrijven naar je pennenvriend(in). Elke vraag is gerelateerd aan één of enkele paragrafen in de encycliek Fratelli tutti. Heb je nog geen correspondent? Neem dan contact op met Katrien!
Een hart dat openstaat voor de hele wereld1. Over belangeloosheid
"Belangeloosheid bestaat. Het is het vermogen om bepaalde dingen te doen omdat ze op zichzelf goed zijn, zonder op een positief resultaat te hopen of zonder direct iets terug te verwachten." §139 Hoewel het goed onthalen van de ander een verrijking is voor onze eigen gemeenschap en cultuur, wijst de encycliek erop dat het ook belangrijk is belangeloos te kunnen geven. |
We hebben ons leven zomaar gekregen. Daarom kunnen we als mens iets geven zonder er iets voor terug te verwachten, goed doen zonder evenveel in ruil terug te eisen. "Voor niets hebben jullie gekregen, voor niets moet je geven." (Mt 10,8) Kan je zo'n moment van belangeloos geven of ontvangen voor de geest halen? Wat deed het met je? En met de andere?
2. De eigen schat
"Het is noodzakelijk zijn wortels te laten groeien in vruchtbare grond en in de geschiedenis van zijn eigen plaats, die een gave van God is." §145
Het lokale houdt ons met beide voeten op de grond. Vertel eens over je eigen omgeving en de cultuur waarin je geboren bent. Welke inzichten en rijkdom koester je? Wat is je het meest lief in het landschap dat je omringt, de mensen die je pad kruisen, of in je eigen stekje? Wat zou je met een vluchteling die hier toekomt en om wie je je bekommert zeker willen delen? Wat zou hem/haar kunnen verrijken? Wat mag hij of zij echt niet missen?
3. De ware rijkdom
"Om vervulling in het leven te vinden, hebben we anderen nodig. Het besef van onze eigen beperkingen en onvolledigheid is verre van een bedreiging, maar wordt de sleutel voor het bedenken en nastreven van een gemeenschappelijke project. De mens is een begrensd wezen dat zelf grenzeloos is. " (§150)
Net onze armoede, kwetsbaarheid en gebreken kunnen het bindmiddel zijn om tot een wederzijds gevoel van samenhorigheid en broederlijkheid te komen. Dat was ook de rijkdom die Franciscus en Clara van Assisi ontdekten: hun radicale keuze voor een leven in armoede, bracht hen tot de ware rijkdom van broeder- en zusterlijke verbondenheid met elkaar, met God en met de hele schepping.
Kan jij deze dynamiek ergens op het spoor komen in jouw eigen leven? Waar verlang jij naar zo'n dynamiek of zie je mogelijkheden?
2. De eigen schat
"Het is noodzakelijk zijn wortels te laten groeien in vruchtbare grond en in de geschiedenis van zijn eigen plaats, die een gave van God is." §145
Het lokale houdt ons met beide voeten op de grond. Vertel eens over je eigen omgeving en de cultuur waarin je geboren bent. Welke inzichten en rijkdom koester je? Wat is je het meest lief in het landschap dat je omringt, de mensen die je pad kruisen, of in je eigen stekje? Wat zou je met een vluchteling die hier toekomt en om wie je je bekommert zeker willen delen? Wat zou hem/haar kunnen verrijken? Wat mag hij of zij echt niet missen?
3. De ware rijkdom
"Om vervulling in het leven te vinden, hebben we anderen nodig. Het besef van onze eigen beperkingen en onvolledigheid is verre van een bedreiging, maar wordt de sleutel voor het bedenken en nastreven van een gemeenschappelijke project. De mens is een begrensd wezen dat zelf grenzeloos is. " (§150)
Net onze armoede, kwetsbaarheid en gebreken kunnen het bindmiddel zijn om tot een wederzijds gevoel van samenhorigheid en broederlijkheid te komen. Dat was ook de rijkdom die Franciscus en Clara van Assisi ontdekten: hun radicale keuze voor een leven in armoede, bracht hen tot de ware rijkdom van broeder- en zusterlijke verbondenheid met elkaar, met God en met de hele schepping.
Kan jij deze dynamiek ergens op het spoor komen in jouw eigen leven? Waar verlang jij naar zo'n dynamiek of zie je mogelijkheden?
EEN BETERE Politiek
1. Politieke liefde
"Want een individu kan een persoon in nood helpen, maar wanneer hij zich bij anderen aansluit om sociale processen van broederlijkheid en gerechtigheid voor iedereen te creëren, betreedt hij het terrein van de grootste vorm van naastenliefde, de politieke liefde. (...) Opnieuw roep ik op tot het in eer herstellen van de politiek die een nobele roeping is. Ze is een van de meest waardevolle vormen van naastenliefde, want ze zoekt het algemeen welzijn." §97
Voel jij je vertegenwoordigd door een politieker, een politieke partij of de democratie in het algemeen? Voel je politieke passie bij jezelf of bij anderen? Zie je in je eigen leven een manier, een mogelijkheid, een platform of een gelegenheid om een tegenwicht te bieden tegen negativiteit en haatboodschappen om ongegeneerd een boodschap van tedere naastenliefde uit te dragen? Om de stem die opkomt voor de naaste meer in de publieke ruimte te laten weerklinken?
2. Tedere liefde
"Ook de politiek moet ruimte maken voor tedere liefde. Wat is tederheid? Het is liefde die de ander heel concreet nabij komt. (...) Tederheid is de weg die de sterkste en moedigste vrouwen en mannen gevolgd hebben. Te midden van de dagelijkse politieke beslommeringen moeten de kleinsten, de zwaksten, de armsten onze tederheid opwekken. Zij hebben het recht om onze ziel, ons hart in te palmen." §194
Wie wekt jouw tederheid op in al zijn/haar kleinheid of kwetsbaarheid? Wie palmt jouw hart in?
"Want een individu kan een persoon in nood helpen, maar wanneer hij zich bij anderen aansluit om sociale processen van broederlijkheid en gerechtigheid voor iedereen te creëren, betreedt hij het terrein van de grootste vorm van naastenliefde, de politieke liefde. (...) Opnieuw roep ik op tot het in eer herstellen van de politiek die een nobele roeping is. Ze is een van de meest waardevolle vormen van naastenliefde, want ze zoekt het algemeen welzijn." §97
Voel jij je vertegenwoordigd door een politieker, een politieke partij of de democratie in het algemeen? Voel je politieke passie bij jezelf of bij anderen? Zie je in je eigen leven een manier, een mogelijkheid, een platform of een gelegenheid om een tegenwicht te bieden tegen negativiteit en haatboodschappen om ongegeneerd een boodschap van tedere naastenliefde uit te dragen? Om de stem die opkomt voor de naaste meer in de publieke ruimte te laten weerklinken?
2. Tedere liefde
"Ook de politiek moet ruimte maken voor tedere liefde. Wat is tederheid? Het is liefde die de ander heel concreet nabij komt. (...) Tederheid is de weg die de sterkste en moedigste vrouwen en mannen gevolgd hebben. Te midden van de dagelijkse politieke beslommeringen moeten de kleinsten, de zwaksten, de armsten onze tederheid opwekken. Zij hebben het recht om onze ziel, ons hart in te palmen." §194
Wie wekt jouw tederheid op in al zijn/haar kleinheid of kwetsbaarheid? Wie palmt jouw hart in?
Dialoog en vriendschap in de samenleving
1. Cultuur van ontmoeting
De paus moedigt ons aan om een nieuwe cultuur van ontmoeting te ontwikkelen. "Het woord 'cultuur' verwijst naar iets dat diep ingebed is in een volk, in de diepste overtuigingen en levenswijzen van mensen. (...) Spreken over 'cultuur van ontmoeting' betekent dat we als volk gepassioneerd zijn om elkaar te ontmoeten, raakvlakken te zoeken, bruggen te bouwen, iets te plannen waarbij iedereen betrokken is. Dit wordt een streven en een manier van leven." §216
Hoe stel jij je zo'n cultuur van ontmoeting voor? Staat het ver van je leven zoals het nu is of is het iets waar je spontaan wel toe neigt? Hoe belangrijk is ontmoeting voor jou? En zie je in je eigen leven mogelijkheden om meer ruimte te maken voor ontmoeting, ook met mensen aan de rand?
2. Vriendelijkheid cultiveren
"Maar af en toe verschijnt als bij wonder een vriendelijke persoon die bereid is om zijn angsten en drukke bezigheden opzij te schuiven om aandacht te schenken, te glimlachen, een bemoedigend woord te spreken, te luisteren te midden van zoveel onverschilligheid." §224
Wat als we een beweging van belangeloze vriendelijkheid in gang zouden zetten? Wat als we elke week bewust onze tijd en aandacht aan iemand schenken die het het minst verwacht, misschien zelfs een onbekende. Wat doet dat met jou? En wat betekende het voor de andere?
De paus moedigt ons aan om een nieuwe cultuur van ontmoeting te ontwikkelen. "Het woord 'cultuur' verwijst naar iets dat diep ingebed is in een volk, in de diepste overtuigingen en levenswijzen van mensen. (...) Spreken over 'cultuur van ontmoeting' betekent dat we als volk gepassioneerd zijn om elkaar te ontmoeten, raakvlakken te zoeken, bruggen te bouwen, iets te plannen waarbij iedereen betrokken is. Dit wordt een streven en een manier van leven." §216
Hoe stel jij je zo'n cultuur van ontmoeting voor? Staat het ver van je leven zoals het nu is of is het iets waar je spontaan wel toe neigt? Hoe belangrijk is ontmoeting voor jou? En zie je in je eigen leven mogelijkheden om meer ruimte te maken voor ontmoeting, ook met mensen aan de rand?
2. Vriendelijkheid cultiveren
"Maar af en toe verschijnt als bij wonder een vriendelijke persoon die bereid is om zijn angsten en drukke bezigheden opzij te schuiven om aandacht te schenken, te glimlachen, een bemoedigend woord te spreken, te luisteren te midden van zoveel onverschilligheid." §224
Wat als we een beweging van belangeloze vriendelijkheid in gang zouden zetten? Wat als we elke week bewust onze tijd en aandacht aan iemand schenken die het het minst verwacht, misschien zelfs een onbekende. Wat doet dat met jou? En wat betekende het voor de andere?