TAU - Franciscaanse spiritualiteit vandaag
  • TAU
    • Visie en missie
    • Wie is wie?
    • Het tau-kruisje
    • Franciscaanse familie >
      • Eerste orde: minderbroeders
      • Tweede orde: clarissen
      • Derde orde: Seculiere & reguliere derde orde
      • YouFra >
        • YOUFRA
      • Franciscaanse beweging
    • Links
  • Spiritualiteit
    • Wie is Franciscus?
    • Wie is Clara?
    • Franciscaanse thema's >
      • Paus Franciscus >
        • De vreugde van het Evangelie
      • Laudato Si >
        • Laudato Si werkgroep
        • LaudatoSiRozenkrans
        • LSgebedsarmband >
          • LaudatoSichaplet
          • LaudatoSibraceletdeprière
      • Fratelli Tutti >
        • Dag van de menselijke broederlijkheid
        • Verhalen van broederlijkheid >
          • Franciscaans Avondgebed
      • Franciscus en de sultan >
        • Initiatieven Franciscus en de sultan
        • Bronnenstudiedag
        • Interreligieuze ontmoetingsgroep >
          • Namen voor God >
            • Getuigenissen
            • Loflied op de Allerhoogste
            • 99 Schone Namen voor Allah
          • 12 oktober ontmoeting
        • Interreligieuze stiltedag
        • Terugblik initiatiedag
      • Kruis van San Damiano
      • Zonnelied >
        • Praise-it
    • Kunst >
      • Beeldhouwer Rik Van Schil
      • Beeldspraak
    • Heiligenkalender >
      • Sint Antonius
    • Franciscaanse boeken
  • Verdieping
    • Online bezinnen
    • Teksten ter inspiratie >
      • Dixit Franciscus
      • Parel van de maand
    • Franciscaanse artikelen
    • VIA TAU >
      • Greccio 11/2023
      • Intensieve traject >
        • VIA TAU Intensief - Lesdag 1
        • VIA TAU Intensief - Lesdag 2
        • VIA TAU Intensief - Lesweekend 2
        • Overzicht online-lessen
        • VIA TAU Weekendoverzicht
      • VIA TAU digitaal >
        • VIA TAU Lesdag
        • 1 - Franciscaanse presentie digitaal
        • 2 - Mystagogie & pastoraat
        • 3 - Liturgie in de praktijk
        • 4 - Broederlijkheid en zusterlijkheid
        • 5 - Gebed & meditatie
  • Activiteiten
    • 800 jaar Greccio >
      • Kerstverhaal Greccio >
        • Kerstverhaal Greccio
        • Mysterie van de menswording
        • Vijf elementen Greccio
        • Admirabile signum
      • Eucharistie à la Greccio
      • Greccio herbeleven >
        • Franciscus en de graaf Johannes - Werkvorm A
        • Franciscus en de graaf Johannes - Werkvorm B
        • Franciscus en de graaf Johannes - Werkvorm C
        • De kribbe - Werkvorm A
        • De Kribbe - Werkvorm B
        • Hoe Franciscus sprak - werkvorm A
        • Hoe Franciscus sprak - werkvorm B
        • Hoe Franciscus sprak - werkvorm C
      • Stalmeditaties >
        • Stille stalmeditatie
        • Kerst in Greccio verbeeld
      • Johannes in beeld >
        • Greccificaat
      • Greccio wandeling
      • Kerststal met geschenken
      • Kerstlichtkaarten
      • Greccio ter inspiratie! >
        • Greccioliederen
        • GedichtenGreccio
    • VIA TAU Greccio
    • Franciscaanse wakes & activiteiten 2023
    • Inspiratiedag2023 >
      • Inspiratiedag 2023 programma
    • Dertigerswerking >
      • Dertigersdag 11/11/2023
      • Dertigersdag: 12/08/2023
      • Dertigersdag: 29/04/2023 >
        • FT 2 : Verwerkingsvragen
      • Dertigersdag: 5/11/2022
      • Dertigersdag: 11/06/2022 >
        • Terugblik dertigersdag
    • Stille Vastendag
    • Stille zaterdag - Paasviering >
      • Inschrijvingsformulier Paasviering
    • Sintjansvuur >
      • Sintjansvuurinfo
    • Wandelingen >
      • WandelweekendBerismenil
      • Vredespad Heuvelland
      • Wandelweekend Cheneu
    • Franciscaanse Pelgrimsestafette >
      • Ontstaan pelgrimsestafette
      • Pelgrimszegen
      • Vervolg pelgrimsestafette
      • Pelgrimsblog
      • Contactformulier pelgrimsestafette
  • Reizen en tochten
    • Staptocht
    • Gezinsvakantie
    • Kalm Aan Reis
    • Korte staptocht Gubbio-Assisi >
      • Inschrijfformulier Gubbio Assisi
      • TerugblikGubbioAssisi2022
    • Terugblikken >
      • Terugblik gezinsvakantie 2021
      • Terugblik Staptocht 2018
      • Terugblik Gubbiotocht 2019
      • Terugblik gezinsvakantie 2019
      • Terugblik Staptocht 2022
    • Reisvoorwaarden
    • TAU-COVID-19
  • Lokaal
    • Aanbod op maat >
      • Franciscaans labyrint
      • Bronnen van wijsheid
      • Klaarder met Clara
    • GENT >
      • Greccio - bibliodrama in Gent
    • Hasselt >
      • 20221007 Concert Hasselt
      • Kerstconcert
      • Pater Valentinus zet de deuren open
      • Franciscus tijdloze inspiratiebron
      • Broeder- en zustermaaltijd
      • Beeldspraak
      • Archief van mijn herinnering
    • Heusden-Zolder >
      • HeusdenZolder4okt
      • Laudato si' met een 7 sprong naar integrale ecologie
      • VastenbezinningHZ2023
      • Laudato Si' HZ
    • TAU West >
      • TAU-West - Najaar 2023
      • TAUWest2023
    • Zottegem
    • Heverlee >
      • Greccio - bibliodrama in Heverlee
    • Tielt
    • RUPELKERK ST FRANCISCUS
  • Contact

Ontmoeting Franciscus en de graaf johannes
C - Werkvorm ‘ontmoetingsspel’

! Opgelet - Deze werkvorm kan enkel begeleid worden door iemand die een bibliodrama-opleiding heeft gevolgd en dit spel dus met de nodige zorg kan begeleiden.

materiaal

Onderaan op deze pagina vind je een pdf-document met alle instructies voor deze werkvorm dat je kan downloaden. 
​
  • De tekst van het Kerstverhaal van Greccio
  • Doeken

spelopstelling

Picture
Bron: AGTEN, J., e.a. , ‘Bibliodrama begeleiden’. Wegwijzers voor de praktijk, Uitgeverij Garant, 2007, blz. 174.

stap 1: de tekst lezen

We lezen samen de hele tekst: kerstverhaal van Greccio. Ieder leest om beurt een paragraaf.  

We herlezen de tweede paragraaf. De deelnemers beantwoorden volgende vragen aan de hand van de tekst en noteren deze eventueel. De begeleider schrijft kernwoorden op een flap.
 
Wat weten we over de graaf? 

Wat staat over hem in de tekst? De deelnemers antwoorden.
  •  Hij is een respectabele edelman.
  • Hij heeft, geïnspireerd door Franciscus, een hele spirituele weg afgelegd.
  • Hij heet Johannes. 
  • Hij is een goede vriend van Franciscus.
 
De begeleider vult eventueel aan met volgende achtergrondinformatie:
- Johannes was waarschijnlijk iemand van de landadel. Zijn volledige naam is Johannes Velita. Wat zijn juiste taak was en hoe de verhouding lag tot de bevolking is een zeer moeilijke zaak. Normaal hadden de mensen feodale verplichtingen: leveringen van graan, hooi, enz... Assisi heeft zich daarvan al bevrijd in 1205. Hoe zat dat in Greccio? Dat weten we niet.
-Het kerkelijk recht verbood om eucharistie buiten de kerk te vieren. We weten niet hoe de graaf daarover dacht, hoe zijn verhouding was met de kerkelijke autoriteiten. We kunnen alleszins wel uit de tekst afleiden dat de priester en Franciscus zich vrij voelden om het zo te vieren.
 
Wat weten we over Franciscus?
​

Wat staat er over hem in de tekst? De deelnemers antwoorden.
  • Drie jaar na het gebeuren in Greccio zou hij overlijden.
  • Hij is de vriend van de graaf.
  • Hij verlangt ernaar Kerst te vieren in de stad Greccio. 

Hij wil zo vieren dat de herinnering aan het Kind van Bethlehem tastbaar en concreet wordt, niet alleen voor zichzelf maar voor de hele gemeenschap. Motieven hiervoor zijn:
  • Volgens Thomas van Celano wou hij de pijnlijke en behoeftige omstandigheden zien waaronder het Kind leed en hoe het in de kribbe werd gelegd. 
  • Volgens André Jansen kon voor de Joden een kind nooit in een herberg geboren worden, want dan werd die ruimte onrein omwille van het bloed. Een kind kon zelfs niet in een woonhuis geboren worden om dezelfde reden. Daarom stond in die tijd vaak een bijgebouwtje naast het huis dat ook gebruikt werd als stal voor de ezel of muilezel.
  • Volgens Origenes staan de os en de ezel symbool voor de heidenen en de joden. Franciscus wil laten ervaren dat God mens geworden is voor iedereen.  ​​
​

stap 2: verloop

De deelnemers zitten in een halve cirkel.
Eén vrijwilliger kiest voor de rol van Franciscus, een ander voor die van de graaf.
Ze kleden zich aan met een doek die best bij hun rol past (persoonlijke keuze).
Ze staan elk op een afstand van elkaar op het speelveld. De begeleider geeft aan waar elk staat. (Zie ‘Spelopstelling’)

De bibliodrama begeleider interviewt de twee deelnemers:

Je bent Franciscus en je bent op weg naar de graaf.
  • Je bent op weg. Al lang? Hoe verloopt de tocht?
  • Waarom ga je naar de graaf?
  • Wie of wat heb je mee?
  • Wat zie je rondom jou?

Je bent de graaf Johannes en je kijkt uit naar de komst van Franciscus.
  • Wat gaat er in je om?
  • Waarom zou Franciscus komen, denk je?
  • Hoe ken je Franciscus?
  • Wat houdt je bezig?
  
De begeleider geeft de route van de weg aan.
De deelnemer in de rol van Franciscus en de deelnemer in de rol van de graaf stappen rustig (aftastend) naar elkaar toe. Op het moment dat ze tegenover elkaar komen te staan, nodigt de begeleider hen uit voor een gesprek.  
Na een paar minuten beëindigt de begeleider het spel en nodigt beide spelers uit om zich te ontrollen.
 
Uitbreiding - Andere deelnemers nemen de twee rollen op. Het verloop herhaalt zich maar nu met twee andere spelers.

stap 3: Nabespreking

De begeleider zit tegenover de deelnemers in een halve cirkel en doet de nabespreking aan de hand van onderstaande vragen. De begeleider gaat in op wat de deelnemers vertellen.
  • Hoe beleefden jullie de ontmoeting?
  • Wat verraste jullie? Wat raakte jullie?
  • Was er een evolutie in jullie beleving? 
  • Is er iets dat je in verband kan brengen met je eigen leven? of met de ruimere maatschappij of wereld? 
 
TIP - De begeleider waakt erover dat medespelers in hun rol worden aangesproken en niet als hun eigen persoon. Bv. Iemand die de rol van Franciscus had en die aan diegene die de rol van de graaf had zegt: ‘Jouw boosheid kwam agressief over’ Hier verbetert de begeleider: ‘Je bedoelt dat je X in de rol van de graaf agressief ervaarde.’

Stap 4: Afsluiting

De begeleider rondt af  door het verhaal of een (belangrijk) stuk ervan opnieuw voor te lezen. Dit kan ook door iemand van de deelnemers gebeuren. 
franciscus___de_graaf_-_werkvorm_c.pdf
File Size: 314 kb
File Type: pdf
Download File


UITWERKING - Brigitte Puissant en Katia Van Cleynenbreugel, augustus 2023
BRON – AGTEN, J., HERREBOSCH, E., VERDUYN, K. en VERVOORT, L., ‘Bibliodrama begeleiden’.
​Wegwijzers voor de praktijk
, Uitgeverij Garant, 2007.
Naar de andere werkvormen

Contactinformatie

Barbara Mertens
Stafmedewerkster
0476 70 72 66


Stijn Demaré
Stafmedewerker
0487 90 67 85

​
Jan Decoene
​
Stafmedewerker
0475 82 85 68

Schrijf je hier in voor onZe nieuwsbrief

*verplicht in te vullen
Wettelijke vermeldingen - Algemene annulatievoorwaarden