Bronnen van wijsheid bij Franciscus en Clara van Assisi
Wegwijzers op onze levenstocht
Gedurende vier bijeenkomsten laten we ons inspireren door enkele bronteksten van Clara en Franciscus. Deze teksten zijn als het ware de wegwijzers voor een reis naar binnen en van binnen weer naar buiten.
Elke bijeenkomst begint met een franciscaanse brontekst. Daarna proberen we, aan de hand van een symbool, de vertaalslag te maken naar ons leven van vandaag. Tijdens het derde luik proberen we de franciscaanse levenshouding te concretiseren in een opdracht, een engagement voor de komende weken.
Programma 1) Tijdens de eerste bijeenkomst verkennen we de relatie met onszelf aan de hand van de Fioretti namelijk de wolf van Gubbio. Het verhaal confronteert ons met onze eigen binnenkant. Wat is mijn dieper verlangen en hoe uit ik dat? Reageer ik soms als die wolf? Franciscus houding is er een van bruggenbouwer, van belangenbehartiger. Van hem leren we hoe we de wolf in onszelf of in de ander ‘broeder’ mogen noemen. Vandaag zouden we zeggen: je schaduwkant omhelzen. Geaarde spiritualiteit toont een weg naar ons Ware Zelf of de goddelijke kern in elk van ons. Het is die zelfhelende kracht die ons in staat stelt te worden wie we te diepste bedoeld zijn als mens: een stralend mens, onbevangen en transparant, naar het beeld van God. |
2) In de tweede bijeenkomst lezen we het verhaal van De echte vreugde dat ons bij de volgende vraag brengt: ‘Hoe de innerlijke vrede bewaren te midden van de uitdagingen van het leven?’ Het verhaal vertelt ons over de moeilijkheden die Franciscus zelf meemaakte. Het geduld dat hij aan de dag legt in het verhaal is menselijk gezien bijna niet mogelijk en toch… het blijft een streefdoel. De metafoor van de weg bij Clara en het beeld van het labyrint tonen ons dat we vol vertrouwen onze weg mogen gaan. We laten ons bemoedigen door de woorden van Clara: ‘Kijk altijd naar je begin. Hou je houvast vast, doe wat je doet en geef niet op,’
3) Bij de derde bijeenkomst willen we, met Clara’s metafoor van de inwoning, de Inwonende Geliefde ruimte geven. De woorden die Clara schrijft in haar derde brief aan Agnes van Praag, nodigen ons ook vandaag uit om werk te maken van dat innerlijke verblijf waar God woont. Kunnen we zo stil worden dat we God aanwezig weten in de diepste kern van ons wezen? In het symbool van de mandala vinden we de aanzet om de verschillende facetten van ons leven te ordenen tot een harmonisch geheel rond het centrum, die goddelijke woning.
4) De laatste bijeenkomst richt het Zonnelied onze blik weer naar buiten. Eerst verdiepen we ons in het ontstaan van dit Loflied. Franciscus gaat door een donkere nacht maar hervindt op de bodem van zijn ziel de kracht om een lied te maken ‘om de Heer te prijzen, mezelf te troosten en te bemoedigen en om anderen te stichten’. Tot op vandaag is zijn Zonnelied niet allen een lofzang maar meteen ook een programma om zorg te dragen voor de schepping en alle levende wezens. Van Laudati Si’ naar Fratelli Tutti. Vanuit de intieme verbondenheid naar universele broederschap en sociale vriendschap. Het is onze reisgids om opnieuw de weg van binnen naar buiten te gaan. Hoe geven we gestalte aan onze eigen roeping? Hoe bouwen we verder aan onze relatie met de aarde en met elkaar.
3) Bij de derde bijeenkomst willen we, met Clara’s metafoor van de inwoning, de Inwonende Geliefde ruimte geven. De woorden die Clara schrijft in haar derde brief aan Agnes van Praag, nodigen ons ook vandaag uit om werk te maken van dat innerlijke verblijf waar God woont. Kunnen we zo stil worden dat we God aanwezig weten in de diepste kern van ons wezen? In het symbool van de mandala vinden we de aanzet om de verschillende facetten van ons leven te ordenen tot een harmonisch geheel rond het centrum, die goddelijke woning.
4) De laatste bijeenkomst richt het Zonnelied onze blik weer naar buiten. Eerst verdiepen we ons in het ontstaan van dit Loflied. Franciscus gaat door een donkere nacht maar hervindt op de bodem van zijn ziel de kracht om een lied te maken ‘om de Heer te prijzen, mezelf te troosten en te bemoedigen en om anderen te stichten’. Tot op vandaag is zijn Zonnelied niet allen een lofzang maar meteen ook een programma om zorg te dragen voor de schepping en alle levende wezens. Van Laudati Si’ naar Fratelli Tutti. Vanuit de intieme verbondenheid naar universele broederschap en sociale vriendschap. Het is onze reisgids om opnieuw de weg van binnen naar buiten te gaan. Hoe geven we gestalte aan onze eigen roeping? Hoe bouwen we verder aan onze relatie met de aarde en met elkaar.
Praktisch
Begeleiding
Wies Beckers begeleidde meermaals de korte staptocht van Gubbio naar Assisi. Het boeit haar om gaan-de-weg ook een reis naar binnen te maken: samen zoeken en delen om de spiritualiteit van Franciscus en Clara te laten aarden in het eigen leven vandaag.
Duur
Minstens 2 uur voorzien, liever 2,5 uur op een avond of een namiddag met korte pauze
Doelgroep
Programma ook mogelijk voor kleine bezinningsgroepen, religieuzen, ….
Kosten
Cursusmateriaal en vervoerkosten dienen vergoed te worden.
Indien ’s avonds: graag ondersteuning voor vervoer.
Wies Beckers begeleidde meermaals de korte staptocht van Gubbio naar Assisi. Het boeit haar om gaan-de-weg ook een reis naar binnen te maken: samen zoeken en delen om de spiritualiteit van Franciscus en Clara te laten aarden in het eigen leven vandaag.
Duur
Minstens 2 uur voorzien, liever 2,5 uur op een avond of een namiddag met korte pauze
Doelgroep
Programma ook mogelijk voor kleine bezinningsgroepen, religieuzen, ….
Kosten
Cursusmateriaal en vervoerkosten dienen vergoed te worden.
Indien ’s avonds: graag ondersteuning voor vervoer.
verdiepingsreeks_bronnen_van_wijsheid.pdf | |
File Size: | 197 kb |
File Type: |