TAU - Franciscaanse spiritualiteit vandaag
  • TAU
    • Visie en missie
    • Wie is wie?
    • Het tau-kruisje
    • Franciscaanse familie >
      • Eerste orde: minderbroeders
      • Tweede orde: clarissen
      • Derde orde: Seculiere & reguliere derde orde
      • YouFra >
        • YOUFRA
      • Franciscaanse beweging
      • ifm
    • Steun TAU
  • Spiritualiteit
    • Wie is Franciscus?
    • Wie is Clara?
    • Franciscaanse thema's >
      • 800 jaar Greccio >
        • Kerstverhaal Greccio >
          • Kerstverhaal Greccio
          • Mysterie van de menswording
          • Vijf elementen Greccio
          • Admirabile signum
        • Eucharistie à la Greccio >
          • Greccio in Stabroek
        • Greccio herbeleven >
          • Franciscus en de graaf Johannes - Werkvorm A
          • Franciscus en de graaf Johannes - Werkvorm B
          • Franciscus en de graaf Johannes - Werkvorm C
          • De kribbe - Werkvorm A
          • De Kribbe - Werkvorm B
          • Hoe Franciscus sprak - werkvorm A
          • Hoe Franciscus sprak - werkvorm B
          • Hoe Franciscus sprak - werkvorm C
        • Stalmeditaties >
          • Stille stalmeditatie
          • Kerst in Greccio verbeeld
        • Johannes in beeld >
          • Kerststalbouwers >
            • Kerststal Minderbroeders Hasselt
            • Kerst bij 'Dag zus, dag broer'
            • Kerst in Pollare
            • Kerst bij Feminae Pacis
            • Kerst H. Margareta Waregem
            • Kerst in Bassevelde
            • Kerst in PCGS in Gent
          • Greccificaat
        • Greccio wandeling
        • Kerststal met geschenken
        • Kerstlichtkaarten
        • Greccio ter inspiratie! >
          • Greccioliederen
          • GedichtenGreccio
      • Paus Franciscus >
        • De vreugde van het Evangelie
      • Laudato Si >
        • LaudatoSiRozenkrans
        • LSgebedsarmband >
          • LaudatoSichaplet
          • LaudatoSibraceletdeprière
      • 800 jaar La Verna >
        • Het verhaal van de stigmata (CEL)
        • Het verhaal van de stigmata (3GEZ)
        • Dieptelezing La Vernaverhaal
        • Engelen info
        • Lofzang op de Allerhoogste
        • Briefje aan broeder Leo
        • Serafijns engelenspel
        • Gebedsvieringen La Verna
        • VIA TAU La Verna
        • Godsnamencarrousel
      • Zonnelied >
        • Praise-it
      • Fratelli Tutti >
        • Dag van de menselijke broederlijkheid
        • Verhalen van broederlijkheid
      • Franciscus en de sultan >
        • Initiatieven Franciscus en de sultan
        • Bronnenstudiedag
        • Interreligieuze ontmoetingsgroep >
          • Namen voor God >
            • Getuigenissen
            • Loflied op de Allerhoogste
            • 99 Schone Namen voor Allah
          • 12 oktober ontmoeting
        • Interreligieuze stiltedag
        • Terugblik initiatiedag
      • Vrede
      • Kruis van San Damiano
    • Kunst >
      • Beeldhouwer Rik Van Schil
      • Beeldspraak
    • Heiligenkalender >
      • Sint Antonius
    • Franciscaanse boeken
  • Verdieping
    • Online bezinnen
    • Teksten ter inspiratie >
      • Dixit Franciscus
    • Franciscaanse artikelen
    • VIA TAU >
      • Anam cara
      • Zonnelied 04/2025
      • La Verna 04/2024
      • Greccio 11/2023
      • Intensieve traject >
        • VIA TAU Intensief - Lesdag 1
        • VIA TAU Intensief - Lesdag 2
        • VIA TAU Intensief - Lesweekend 2
        • Overzicht online-lessen
        • VIA TAU Weekendoverzicht
      • VIA TAU digitaal >
        • VIA TAU Lesdag
        • 1 - Franciscaanse presentie digitaal
        • 2 - Mystagogie & pastoraat
        • 3 - Liturgie in de praktijk
        • 4 - Broederlijkheid en zusterlijkheid
        • 5 - Gebed & meditatie
  • Activiteiten
    • Inspiratiedag2025
    • Franciscaanse stiltedag
    • Dertigerswerking >
      • Wat bezielt je? 3.0
      • Dertigersdag 31/01/2026
      • Dertigersdag 11/10/2025
      • Dertigersdag 10/05/2025
      • Dertigersdag 18/01/2025
      • Dertigersdag 14/09/2024
      • Dertigersweekend - Klaarder met Clara
      • Dertigersdag 02/03/24
      • Dertigersdag 11/11/2023
      • Dertigersdag: 12/08/2023
      • Dertigersdag: 29/04/2023 >
        • FT 2 : Verwerkingsvragen
      • Dertigersdag: 5/11/2022
      • Dertigersdag: 11/06/2022 >
        • Terugblik dertigersdag
    • Clara als zielsgenote
    • Franciscaanse vrouwen
    • Wat bezielt je? - Piloottraject
    • Vredesgebed
    • Sintjansvuur >
      • Inschrijvingsformulier Sintjansvuur
      • Sintjansvuurinfo
    • Wandelingen >
      • Vredespad Heuvelland
      • Wandelweekend Cheneux
      • Zonneliedpadweekend
      • Pelgrimsblog Leen
  • Reizen en tochten
    • Dertigersreis
    • Staptocht
    • troubadourstour
    • Kalm Aan Reis
    • Korte staptocht Gubbio-Assisi >
      • Inschrijfformulier Gubbio Assisi
      • TerugblikGubbioAssisi2022
      • TerugblikGubbioAssisi2023
    • Armoede als kompas (NL)
    • Franciscaanse Pelgrimsestafette >
      • Ontstaan pelgrimsestafette
      • Pelgrimszegen
      • Vervolg pelgrimsestafette
      • Pelgrimsblog
      • Contactformulier pelgrimsestafette
    • Terugblikken >
      • Terugblik gezinsvakantie 2021
      • Terugblik Staptocht 2018
      • Terugblik Gubbiotocht 2019
      • Terugblik gezinsvakantie 2019
      • Terugblik Staptocht 2022
    • Reisvoorwaarden
  • Lokaal
    • Aanbod op maat >
      • Franciscaans labyrint
      • Bronnen van wijsheid
      • Klaarder met Clara
    • GENT
    • Hasselt >
      • 20221007 Concert Hasselt
      • Kerstconcert
      • Pater Valentinus zet de deuren open
      • Franciscus tijdloze inspiratiebron
      • Broeder- en zustermaaltijd
      • Beeldspraak
      • Archief van mijn herinnering
    • Heusden-Zolder >
      • 2025 Franciscusfeest
      • HeusdenZolder4okt
      • Laudato si' met een 7 sprong naar integrale ecologie
      • VastenbezinningHZ2025
      • Laudato Si' HZ
    • Herentals
    • Heverlee
    • TAU West >
      • TAU-West - Najaar 2023
      • TAUWest2023
    • Zottegem
    • Zutendaal
    • Tielt
    • RUPELKERK ST FRANCISCUS
  • Contact

Ontmoeting Franciscus en de graaf Johannes 
A - Werkvorm ‘koor’ zonder uitbeelding

Materiaal

Onderaan op deze pagina vind je een pdf-document met alle instructies voor deze werkvorm dat je kan downloaden. 

  • De tekst: het kerstverhaal van Greccio 
  • Papier en schrijfgerief
  • Flapover en stift
  • Een lange tafel en stoelen aan elke kant zodat twee deelnemers telkens tegenover elkaar zitten

Stap 1: De tekst lezen

We lezen samen de hele tekst: kerstverhaal van Greccio. Ieder leest om beurt een paragraaf.  

We herlezen de tweede paragraaf. De deelnemers beantwoorden volgende vragen aan de hand van de tekst en noteren deze eventueel. De begeleider schrijft kernwoorden op een flap.
 
Wat weten we over de graaf? 

Wat staat over hem in de tekst? De deelnemers antwoorden.
  •  Hij is een respectabele edelman. 
  • Hij heeft, geïnspireerd door Franciscus, een hele spirituele weg afgelegd.
  • Hij heet Johannes. 
  • Hij is een goede vriend van Franciscus.
 
De begeleider vult eventueel aan met volgende achtergrondinformatie:
- Johannes was waarschijnlijk iemand van de landadel. Zijn volledige naam is Johannes Velita. Wat zijn juiste taak was en hoe de verhouding lag tot de bevolking is een zeer moeilijke zaak. Normaal hadden de mensen feodale verplichtingen: leveringen van graan, hooi, enz... Assisi heeft zich daarvan al bevrijd in 1205. Hoe zat dat in Greccio? Dat weten we niet.
- Het kerkelijk recht verbood om eucharistie buiten de kerk te vieren. We weten niet hoe de graaf daarover dacht, hoe zijn verhouding was met de kerkelijke autoriteiten. We kunnen alleszins wel uit de tekst afleiden dat de priester en Franciscus zich vrij voelden om het zo te vieren.

 
Wat weten we over Franciscus?
​

Wat staat er over hem in de tekst? De deelnemers antwoorden.
  • Drie jaar na het gebeuren in Greccio zou hij overlijden.
  • Hij is de vriend van de graaf.
  • Hij verlangt ernaar Kerst te vieren in de stad Greccio. 

Hij wil zo vieren dat de herinnering aan het Kind van Bethlehem tastbaar en concreet wordt, niet alleen voor zichzelf maar voor de hele gemeenschap. Motieven hiervoor zijn:
- Volgens Thomas van Celano wou hij de pijnlijke en behoeftige omstandigheden zien waaronder het Kind leed en hoe het in de kribbe werd gelegd.  
- Volgens André Jansen kon voor de Joden een kind nooit in een herberg geboren worden, want dan werd die ruimte onrein omwille van het bloed. Een kind kon zelfs niet in een woonhuis geboren worden om dezelfde reden. Daarom stond in die tijd vaak een bijgebouwtje naast het huis dat ook gebruikt werd als stal voor de ezel of muilezel.
- Volgens Origenes staan de os en de ezel symbool voor de heidenen en de joden. Franciscus wil laten ervaren dat God mens geworden is voor iedereen.  

STAP 2: Verloop

De helft van de groep leeft zich in in Franciscus, de andere helft in de graaf. Ze zitten tegenover elkaar.
--> Opmerking bij onderstaande werkvorm: Er is altijd 1 partij aan het schrijven terwijl de andere partij hierop moet wachten.

  1. Stel je voor dat je Franciscus bent. Je ontmoet de graaf in Greccio. Wat zeg je hem? Wat vraag je hem? Noteer minstens vijf zinnen. De motieven van Franciscus moeten duidelijk zijn. Kies uit bovenstaande of verbeeld. Gebruik eigen woorden. De ‘graven’ nemen ondertussen (indien gewenst) even de tijd om zich in te leven in de persoon van de graaf door de ogen te sluiten. Eventueel kan je kort ergens op een andere plaats in de ruimte gaan zitten tot ‘Franciscus’ klaar is met schrijven. (*)
  2. De ‘Franciscussen’ lezen voor wat ze geschreven hebben, luidop, zonder commentaar.
  3. De ‘graven’ tegenover hen, antwoorden nu, schriftelijk. Stel je voor dat je de graaf bent. De ‘Franciscus’ die tegenover jou zit,  stelt je deze vraag. Wat antwoord je? ((*)(=Voor de ‘Franciscussen’ die nu even moeten wachten tot de ‘graven’ hun antwoord hebben geschreven.))
  4. De Franciscussen herlezen hun vraag, de graven die tegenover hen zitten, antwoorden. Vraag, antwoord. Daarop reageert de Franciscus (hun tegenspeler) mondeling spontaan. Dus telkens is er een vraag van Franciscus, een antwoord van de graaf, en dan een reactie van Franciscus. (Als je met tien deelnemers bent, betekent dat dus vijf korte vraag- antwoord- reactie scènes)

STap 3: nabespreking

De begeleider zit tegenover de deelnemers in een halve cirkel en doet de nabepreking aan de hand van onderstaande vragen. De begeleider gaat in op wat de deelnemers vertellen.

  • Hoe was het om in de rol te kruipen van Franciscus of de graaf?
  • Wat heeft je mogelijk verrast in het antwoord van je ‘tegen’speler?
  • Welke vraag of welk antwoord van je medespelers is je opgevallen? Heeft je geraakt?
  • Is er iets dat je in verband kan brengen met je eigen leven? Of met de ruimere maatschappij of wereld?
 
TIP - De begeleider waakt erover dat medespelers in hun rol worden aangesproken en niet als hun eigen persoon.   Bv. Iemand die de rol van Franciscus had en die aan diegene die de rol van de graaf had zegt: ‘Jouw boosheid kwam agressief over.’ Hier verbetert de begeleider: ‘Je bedoelt dat je X in de rol van de graaf agressief ervaarde.’

STAP 4: afronding

De begeleider rondt af  door het verhaal of een (belangrijk) stuk ervan opnieuw voor te lezen. Dit kan ook door iemand van de deelnemers gebeuren. 
franciscus___de_graaf_-_werkvorm_a.pdf
File Size: 224 kb
File Type: pdf
Download File


UITWERKING - Brigitte Puissant en Katia Van Cleynenbreugel, augustus 2023
BRON – AGTEN, J., HERREBOSCH, E., VERDUYN, K. en VERVOORT, L., ‘Bibliodrama begeleiden’. Wegwijzers voor de praktijk, Uitgeverij Garant, 2007.
NAAR DE ANDERE WERKVORMEN

Contactinformatie

Barbara Mertens
Stafmedewerkster
0476 70 72 66


Stijn Demaré
Stafmedewerker
0487 90 67 85

​
Annemie Patyn
​
Stafmedewerker
0477 92 46 08

Schrijf je hier in voor onZe nieuwsbrief

*verplicht in te vullen
Wettelijke vermeldingen - Algemene annulatievoorwaarden