Hoe franciscus sprak
A - Werkvorm Bijbelse uitspraken en zinsneden
materiaal
Onderaan op deze pagina vind je een pdf-document met alle instructies voor deze werkvorm dat je kan downloaden.
- Per deelnemers een bijbel.
- Een flap, een stift
- Doeken, een kistje met hooi
- De tekst over het Kerstverhaal van Greccio
- Een Bijbel
stap 1: De tekst lezen
De deelnemers lezen het hele verhaal van Kerst in Greccio, vervolgens alinea 4. Daar markeren ze de woorden en zinnen die betrekking hebben op de stem, het spreken…van Franciscus.
De deelnemers lezen eerst het hele verhaal, vervolgens alinea 4. Daar markeren ze de woorden en zinnen die betrekking hebben op de stem, het spreken…van Franciscus.
Hij zong met welluidende stem het evangelie.
Krachtig en helder riep hij iedereen op voor het hoogste goed.
Hij preekte met meeslepende woorden.
Hij brandde van liefde wanneer hij sprak over het kind van Bethlehem.
Telkens als hij ‘Bethlehem’zei, leek het alsof hij blaatte als een schaap.
Als hij de woorden…, likte met zijn tong langs zijn lippen…
…alsof hij zoete woorden proefde en langzaam op zijn tong liet smelten.
De begeleider noteert de zinnen op flap zodat ze zichtbaar blijven gedurende het verloop van de sessie.
De deelnemers lezen eerst het hele verhaal, vervolgens alinea 4. Daar markeren ze de woorden en zinnen die betrekking hebben op de stem, het spreken…van Franciscus.
Hij zong met welluidende stem het evangelie.
Krachtig en helder riep hij iedereen op voor het hoogste goed.
Hij preekte met meeslepende woorden.
Hij brandde van liefde wanneer hij sprak over het kind van Bethlehem.
Telkens als hij ‘Bethlehem’zei, leek het alsof hij blaatte als een schaap.
Als hij de woorden…, likte met zijn tong langs zijn lippen…
…alsof hij zoete woorden proefde en langzaam op zijn tong liet smelten.
De begeleider noteert de zinnen op flap zodat ze zichtbaar blijven gedurende het verloop van de sessie.
Stap 2: verloop
De deelnemers lezen het kerstevangelie bv. Bijbel in Gewone Taal Lucas 2, 1-21. Ze kiezen elk voor zich een zin die hen het meest raakt of aanspreekt. Ze staan stil bij wat deze zin oproept aan gedachten, herinneringen, gevoelens, behoeften…
De deelnemers lezen het kerstevangelie bv. Bijbel in Gewone Taal Lucas 2, 1-21. Ze kiezen elk voor zich een zin die hen het meest raakt of aanspreekt. Ze staan stil bij wat deze zin oproept aan gedachten, herinneringen, gevoelens, behoeften…
De deelnemers worden vervolgens uitgenodigd om vrij door de ruimte te stappen of een plekje te zoeken in de ruimte en hun zin een paar keer voor zich uit te zeggen zodat ze ermee vertrouwd raken. Wie al een stapje verder wil gaan kan experimenteren met de manier waarop hij/zij de zin wil zeggen: fluisterend, roepend, op een blije toon, een angstige toon.
Ook al horen de deelnemers elkaar toch is het de bedoeling dat iedereen met zijn eigen zin bezig is en deze ‘proeft’ en ‘op zijn tong laat smelten’ of uitspreekt op één (of verschillende) van bovenstaande manieren. (krachtig en helder, meeslepend, brandend van liefde…)
Suggestie - De deelnemer mag de gekozen zin ook in zijn eigen woorden formuleren of op die manier dat het voor hem/haar het beste in de mond ligt.
In groep - Deelnemers staan in een kring
Eerste ronde
Tweede ronde
Derde ronde
De deelnemers lezen het kerstevangelie bv. Bijbel in Gewone Taal Lucas 2, 1-21. Ze kiezen elk voor zich een zin die hen het meest raakt of aanspreekt. Ze staan stil bij wat deze zin oproept aan gedachten, herinneringen, gevoelens, behoeften…
De deelnemers worden vervolgens uitgenodigd om vrij door de ruimte te stappen of een plekje te zoeken in de ruimte en hun zin een paar keer voor zich uit te zeggen zodat ze ermee vertrouwd raken. Wie al een stapje verder wil gaan kan experimenteren met de manier waarop hij/zij de zin wil zeggen: fluisterend, roepend, op een blije toon, een angstige toon.
Ook al horen de deelnemers elkaar toch is het de bedoeling dat iedereen met zijn eigen zin bezig is en deze ‘proeft’ en ‘op zijn tong laat smelten’ of uitspreekt op één (of verschillende) van bovenstaande manieren. (krachtig en helder, meeslepend, brandend van liefde…)
Suggestie - De deelnemer mag de gekozen zin ook in zijn eigen woorden formuleren of op die manier dat het voor hem/haar het beste in de mond ligt.
In groep - Deelnemers staan in een kring
Eerste ronde
- De gekozen zin naar voren brengen op een gewone neutrale manier.
Tweede ronde
- De gekozen zin zo naar voren brengen zoals Franciscus deze zou brengen zodat de woorden ‘stralen’. (zie hierboven).
Derde ronde
- Idem hierboven maar er nu een beweging of gebaar bij maken. (Alsof je in de rol stapt van Franciscus die (een zin) uit het kerstevangelie uitspreekt.)
Stap 3 en 4: Nabespreking en afsluiting
De deelnemers zetten zich opnieuw in de kring.
De begeleider leest tot slot een stukje uit het kerstverhaal van Greccio (vierde alinea) en een stukje uit het kerstevangelie.
Er volgt een rondje waarbij de deelnemers hun ervaring delen met de groep.
Dit kan aan de hand van volgende vragen:
De begeleider leest tot slot een stukje uit het kerstverhaal van Greccio (vierde alinea) en een stukje uit het kerstevangelie.
Er volgt een rondje waarbij de deelnemers hun ervaring delen met de groep.
Dit kan aan de hand van volgende vragen:
- Hoe was het om een zin uit het verhaal op deze manier uit te spreken?
- Welk effect had dat op jou?
- Welke zin blijft je bij van de andere deelnemers en waarom?
hoe_franciscus_sprak_-_werkvorm_a.pdf | |
File Size: | 206 kb |
File Type: |
UITWERKING - Brigitte Puissant en Katia Van Cleynenbreugel, augustus 2023
BRON – AGTEN, J., HERREBOSCH, E., VERDUYN, K. en VERVOORT, L., ‘Bibliodrama begeleiden’.
Wegwijzers voor de praktijk, Uitgeverij Garant, 2007.
BRON – AGTEN, J., HERREBOSCH, E., VERDUYN, K. en VERVOORT, L., ‘Bibliodrama begeleiden’.
Wegwijzers voor de praktijk, Uitgeverij Garant, 2007.