Schrijf een brief - op weg met fratelli tutti
We nodigen iedereen uit om in een brief naar een andere dertiger een stukje neer te pennen van wat de onderstaande vragen bij jou oproepen. Iets neerpennen is vaak een leuke en intensere manier van verwerken. Je hoeft niet alles te delen, maar wel wat je kostbaar lijkt om aan iemand toe te vertrouwen.
Tijdens de ontmoeting op 5 november geef je je brief aan je pennenvriend(in). Schrijf je adres onderaan de brief zodat je pennenvriend(in) je terug kan schrijven. |
een vreemdeling op de weg
Het tweede hoofdstuk van de encycliek is volledig gecentreerd op de parabel van de Barmhartige Samaritaan. Het is een pleidooi tegen onverschilligheid. Slechts één vraag telt: Ben je de barmhartige Samaritaan of de onverschillige passant?
1. Waarom gaat de ander ons aan?
Met voornamelijk Bijbelpassages wordt in 'De context' (§57-62) een visie uitgewerkt over onze relaties en verbondenheid als mensen.
§66 "Door zijn daden liet de barmhartige Samaritaan zien dat het leven van elke individuele mens diep verbonden is met dat van andere mensen. Het leven is niet alleen tijd die verstrijkt: het leven is tijd voor ontmoeting." Bekijk de eerste vier minuten van de TED-talk van paus Franciscus. https://www.youtube.com/watch?v=36zrJfAFcuc
1. Waarom gaat de ander ons aan?
Met voornamelijk Bijbelpassages wordt in 'De context' (§57-62) een visie uitgewerkt over onze relaties en verbondenheid als mensen.
- Hoe zou jij in je eigen woorden aan een ontvankelijke, andersdenkende vriend, aan een niet-wetend kind beschrijven waarom de ander ons aangaat? Hoe geef jij hier woorden aan? Welk beeld zou je gebruiken?
§66 "Door zijn daden liet de barmhartige Samaritaan zien dat het leven van elke individuele mens diep verbonden is met dat van andere mensen. Het leven is niet alleen tijd die verstrijkt: het leven is tijd voor ontmoeting." Bekijk de eerste vier minuten van de TED-talk van paus Franciscus. https://www.youtube.com/watch?v=36zrJfAFcuc
- Waar speelt de vraag “Waarom zij en niet ik?” in jouw leven? Beschrijf één of enkele ontmoetingen met mensen die lijden. Wat grijpt jou aan? Welke vragen en gedachten roept het bij je op? Hoe voel jij je verbonden met of verwijderd van hen?
Lees aandachtig de beschrijving van de personages in het verhaal van de parabel. Kan je je bij elk personage een moment voor de geest halen dat je in die positie zat? Kan je je verbinden met de gedachten of gevoelens die door hen heen gaan?
EEN OPEN WERELD BEDENKEN EN ONTWIKKELEN
Dit hoofdstuk zoekt een weg uit de onverschilligheid. De paus herdenkt de wereld vanuit de liefde die almaar opener wordt. Het leven bestaat pas als er relaties zijn en verbinding. We zijn geroepen tot de liefde die ons uit onszelf trekt naar de andere toe.
1. Jouw liefdesverhaal
Het derde hoofdstuk begint met een meditatie op de liefde. Als mens zijn we voor de liefde gemaakt. Liefde trekt ons uit onszelf naar de ander toe. Liefde betekent dat je je verbonden voelt met de ander, die je dierbaar, kostbaar, van grote waarde ervaart. De liefde zet ons ertoe aan het beste te verlangen of te zoeken voor het welzijn van de ander. De liefde oriënteert ons ook op de universele gemeenschap. Juist omdat ze liefde is, roept ze ons op om ons almaar meer open te stellen voor anderen in een alsmaar groter wordende, universele verbondenheid. “U bent allemaal broeders” (§93-94-95)
2. Solidariteit als houding
Paus Franciscus kijkt vanuit de bril van de universele broederlijke liefde en sociale vriendschap naar de mensheid. Uit de onvervreemdbare waardigheid van de mens komen rechten voort. Iedereen heeft het recht een waardig leven te leiden en zich integraal te ontwikkelen. Hij haalt solidariteit aan als een sociale houding die voortkomt uit persoonlijke bekering en die ons aanzet te denken en te handelen in termen van gemeenschap. (§114-116-117)
1. Jouw liefdesverhaal
Het derde hoofdstuk begint met een meditatie op de liefde. Als mens zijn we voor de liefde gemaakt. Liefde trekt ons uit onszelf naar de ander toe. Liefde betekent dat je je verbonden voelt met de ander, die je dierbaar, kostbaar, van grote waarde ervaart. De liefde zet ons ertoe aan het beste te verlangen of te zoeken voor het welzijn van de ander. De liefde oriënteert ons ook op de universele gemeenschap. Juist omdat ze liefde is, roept ze ons op om ons almaar meer open te stellen voor anderen in een alsmaar groter wordende, universele verbondenheid. “U bent allemaal broeders” (§93-94-95)
- Breng jouw ‘liefdesverhaal’ in beeld. Hoe ervaar jij de dynamiek van authentieke liefde in jouw leven? Hoe hebben de relaties die jou zijn voorgegaan of omringen je gevormd? In welke contexten voel je dat je uit jezelf kan treden en jezelf kan geven voor de ander? Wanneer voel je het verlangen je op jezelf terug te plooien en besloten te blijven? Waar voel je dat je liefde grenzen overschrijdt? Waar merk jij in je leven dat de liefde je boven jezelf doet uitgroeien?
2. Solidariteit als houding
Paus Franciscus kijkt vanuit de bril van de universele broederlijke liefde en sociale vriendschap naar de mensheid. Uit de onvervreemdbare waardigheid van de mens komen rechten voort. Iedereen heeft het recht een waardig leven te leiden en zich integraal te ontwikkelen. Hij haalt solidariteit aan als een sociale houding die voortkomt uit persoonlijke bekering en die ons aanzet te denken en te handelen in termen van gemeenschap. (§114-116-117)
- Waar voel je het verlangen, waar zie jij de mogelijkheid om iets bij te dragen aan het welzijn van iedereen? Hoe uit zich of zou zich dat concreet kunnen uiten in jouw leven? Op welke momenten voel je zelf een nood aan solidariteit?